A burgonya gyógyító ereje
2011. szeptember 15. írta: meiszner.kati

A burgonya gyógyító ereje


 

A burgonya megelőz minden növényt a népszerűségben, naponta foglalja el a fő helyet milliók asztalán. A XVII. századtól kezdve elterjedt az egész világban ez az értékes gumó. Mennyi hasznos és finom ételt készíthetünk belőle. Nevezik második kenyérnek is, olyan nagy a tápértéke.
A burgonyából készült ételt szinte nem lehet elrontani, finom lesz szétfőzve is, és lehet püré belőle, ha a levesben főtt szét, akkor besűríti azt.

Fő tápértéke a keményítő, és tartalmaz cukrot, fehérjét, vitaminokat, és ásványi anyagokat. Fontos C-vitamin és B6 vitaminforrás.
Egyetlen élelmiszer sem tartalmaz ennyi káliumot a szárított gyümölcsökön kívül, ennek köszönhetően a szívizomműködés segítője.

Semlegesíti az antibiotikumok mellékhatását, védő hatást fejt ki a megnövekedett radioaktív sugárzás esetén.

Megvédi a szervezetet a bekerült nitrátoktól, és nitritektől.


A nyers burgonya leve gyógyítja a gyomor nyálkahártya gyulladást, és a fekélyeket.
A nyál a gyomornedvek, és a meleg hatására a burgonya dextrinekre bomlik, amely nem izgatja a gyomor nyálkahártyát (mindez nem mondható el a gabonákról, más zöldségekről, és gyümölcsökről.

A burgonya a szénhidrát anyagcsere típusú táplálékok közé tartozik. A sárgarépa, cékla és más gyökérzöldségek, cukor formájában tárolják a tápértéket, a burgonya viszont keményítő formájában. Az emberi gyomorban a keményítő fokozatosan bomlik le, nem hoz létre cukrokat, melyeket zsír formájában tartalékol a szervezet. A belőle készült étel könnyen elsajátítható, és nem terheli a gyomrot nehezen feldolgozható ballasztanyagokkal.


Viszont a burgonya magas keményítő tartalma miatt hetente 1-2 alkalomnál gyakrabban nem  ajánlható, különösen túlsúly esetén, tovább nehezítheti a belőle készült ételeket az elkészítési mód.  Az olajban zsírban sült változatát kerüljük és lehetőleg ne keverjük egy étkezésen belül a magas fehérje tartalmú ételekkel, húsokkal, halakkal.


A szervezet számára legjobb elkészítési módja héjában megfőzni, vagy a sütőben szintén héjastól megsütni. Így őrzi meg legjobban értékes vitaminjait, és az ásványi anyagokat.


A burgonya szolanin tartalma, ha az ételbe kerül mérgező, ezért soha ne használjunk kicsírázott burgonyát, még ha el is távolították a csírákat (a mi éghajlatunkon januárban elkezd csírázni a burgonya ha nem hűtőházban tárolják, ilyenkor "lecsírázzák" ugyanúgy eladják, a sok tudatlan ember pedig megveszi és megeszi, ugyanígy ártalmas a zöldre színeződött burgonya ezt is dobjuk ki. Legjobb ha mindezek ismeretében már eleve nem vesszük meg az ilyen burgonyát.


A burgonyát nyersen nem szoktuk fogyasztani, holott  hűsítő, gyulladásgátló tulajdonságáért, nyersen külsőleg belsőleg egyaránt hasznos lehet.


A  nyers burgonya lé a gyomor és a bélrendszer gyulladásos folyamatainak enyhítésére szolgál.

Ehhez a rózsaszín fajtát válasszuk, és reggel éhgyomorra ½ 1 dl-t igyuk kúraszerűen. Találkoztam olyan tanáccsal hogy ilyenkor csökkentve a gyomor enzimtartalmát az utána elfogyasztott étel nem emésztődik meg. Ez valóban így is van, csakhogy minden nyers levet önmagában fogyasztunk, ez vonatkozik a burgonyalére is. Vagyis utána legalább fél óráig, de inkább egy óráig nem eszünk.


A nyers burgonya pépje csökkenti a bőrpírt, enyhébb égéseket, és a szemre helyezve 10-15 percre egy-egy karikája, semlegesíti a számítógép okozta feszültséget.

Vajas újburgonya fűszernövényekkel

 

Ehhez kisméretű burgonyákat válasszunk melyeket szinte nem is lehet megtisztítani, nem is fogjuk, csak jól lesikáljuk egy gyökérkefével.

Feltesszük bő sós vízben főni, és amikor megpuhult (ez abszolút fajtafüggő) leöntjük róla a vizet, és vajjal időnként megkeverve átpirítjuk. Ebből lehet akár petrezselymes burgonya is, de különlegessé tehetjük ha kis tálakban különböző összevágott zöldfűszert teszünk melléje, és a vendégek ízlésük szerint alakíthatják ezt az ételt. A burgonyával leginkább harmonizál a petrezselyem, koriander, kapor, édeskömény, bazsalikom. Partykra, büféasztalokra, de egy családi ebédhez is érdekessé tehetjüki az amúgy mindenki által kedvelt burgonyaételt.


Színes burgonyapürék - vidám ízvilág


A burgonyapürét különböző zöldségekkel gazdaggá tehetjük ezáltal önálló étellé avanzsál, és egy salátával kiegészítve könnyű ebéd vagy vacsoraként tálalhatjuk.


Először elkészítjük a szokványos módon a burgonyapürét. Ennek minőségét alapvetően a burgonya fajtája határozza meg, válasszuk a lisztesebb rózsaszín változatot. Jobban megőrizhetjük az ízt és az értékes tápanyagokat, ha héjában főzzük meg, természetesen lehet lehámozva kockára vágva sós vízben is főzni. A pürésítésnek is két módja lehet, vagy burgonyanyomóval, vagy törővel, az előbbivel tökéletesebb, csomómentes eredményt kapunk.
Vajat és forró tejet adunk hozzá, és ezzel kikeverjük, habosítjuk.

A hozzáadott zöldségek, a vajban párolt apróra vágott hagyma, fokhagyma, a zsenge zöldborsó, és a spárga illetve ugyanezek főtt pürésített változata. A pasztinák, sárgarépa, és a spenót, szintén főzve és pürésítve a burgonyapüréhez adva teszi változatossá azt.
A burgonya püré felét belesimítjuk egy kivajazott sütőtál aljára rátesszük a megpárolt, vagy blansírozott zöldségeket a püré másik felével betakarjuk, tetejére vajdarabkákat teszünk és 20 percre betesszük az előmelegített sütőbe.

Mangoldos burgonya

 

Hozzávalók: ½ kg burgonya, ½ kg mangold, 2 evőkanál olíva olaj, ½ citrom leve, vagy 1evőkanál vörösborecet, 2 gerezd fokhagyma, őrölt fekete bors
A kockára vágott burgonyát sós vízben megfőzzük, leszűrjük. Ugyanezt tesszük a levélnyelétől megtisztított mangolddal, ami csak 4-5 percig tartson, hogy ne főzzük szét. Az olíva olajon megfuttatjuk az apróra vágott fokhagymát, beletesszük a főtt mangoldot, citromlevet, és beleforgatjuk a főtt burgonyakockákat. Ha nem elég sós sózzuk, és borsozzuk.

A kömény és az édeskömény , illetve a zöld leveles zöldségek kiegyensúlyozzák a burgonyás ételeket, ezért leginkább ezekkel együtt célszerű elkészíteni.


Ajánlás
Egyszer kell csak vetni a kertünk szélén, vagy az évelő ágyásba édesköményt, szinte egész évben rendelkezésünkre fog állni ez a nagyszerű emésztést segítő, és szélhajtó gyógynövény zöldje az ételekbe, magja a teákba.

 


Érdemes elgondolkodni valóban betöltötte-e a burgonya néptáplálkozási misszióját. Szüksége van-e rá még az embernek?  Rudolf Steiner szerint, ha a gyermek fejlődése során túl sok burgonyaételt fogyaszt —„ az ember azután az egész életén úgy megy át, mintha a teste egyáltalán nem az övé lenne, mintha ernyedtség, tunyaság lenne benne”.


Különösen gyermekeknél kell vigyázni, hogy ne táplálkozzanak egyoldalúan burgonyával. Ha azt vesszük észre náluk, hogy szórakozottak, feledékenyek, figyelmetlenek, és aluszékonyak, akkor általában megfigyelhetjük, hogy mindezek a túlzott burgonyafogyasztás következménye. Ilyenkor ellenszerként zöldségeket, gyümölcsöket, és melegítő hatású fűszereket, köménymag, gyömbér, kakukkfű használhatunk, írja Rudolf Hauschka Táplálkozástan című művében.


Ha felidézzük azt a kort amikor a burgonya ilyen nagy mértékben elterjedt Európában , megrettenhetünk attól a tudatlanságtól ami akkortályt uralkodott.
Láthatjuk, hogy már maga a burgonya is degenerálódik, számos betegség támadja meg, és eljön az az idő amikor a burgonya mint kultúrnövény már megszűnik létezni, mint sok más növény is a történelem során kipusztult, ha már feladatát betöltötte.
 

A bejegyzés trackback címe:

http://valodisafrany.blog.hu/api/trackback/id/tr943228454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

sanyi1 2016.11.23. 19:33:12

Üdvözlöm!

Lenne néhány kérdésem:

A nyers burgonyalé hogyan készítendő: héjastul vagy meg kell pucolni? Milyen arányban legyen benne folyadék? Meddig áll el?

Mit jelent, hogy „A nyers burgonya pépje... semlegesíti a számítógép okozta feszültséget.”? Milyen feszültséget?

A választ előre is köszönöm,
Sanyi