A bor, amely 5 fontba kerül (8 USD), lehet, hogy nem rosszabb, mint a sokkal drágább fajták.
Az Edinburghi tudományos fesztivál keretein belül, a letakart szemmel végzett tesztek során kiderült, hogy az emberek ízleléssel nemigen tudják megkülönböztetni a drága és olcsó borokat.
A Hertfordshri egyetem kutatói 578 önként jelentkezőnek (az önként jelentkezők több mint elegen voltak) kínáltak néhány vörös és fehérbort beleértve olyan fajtákat, mint a Merlo, és Shardone.
A kóstoló eredméménye képpen kiderült, hogy a drága borokat az olcsótól csak a kóstolók felének sikerült megkülönböztetnie.
A tudósok véleménye szerint, jól láthatóan tanúsítható, hogy sokan közülünk leggyakrabban a címkéért fizetnek, mintsem magáért az üveg tartalmáért.
Ne higgyünk a saját szemünknek?
A kísérletben összehasonlításra ajánlottak két fajta pezsgőt 17 és 30 fontért (28 és 48 USD) üvegjét, borokat, 5 font (8 USD) alatti árban, és márkás italokat 10-től 30 fontig (16-48 USD).
A borokat megkülönböztették fajtájuk szerint, mint Shiraz, Rioja, Claret, Pinot, Sauvignon blanc.
Az önkéntes kóstolóktól nem kérték minden egyes ital pontos jellemzését, csak annyit, hogy különböztessék meg a drága bort az olcsótól.
A valószínűség számítás törvénye szerint az embereknek 50%- ban kellet, volna eltalálni a helyes választ. És pontosan ezt az eredményt kapták a tudósok.
A kísérlet szervezőinek véleménye szerint, annak eredményei láthatóan megmutatják, hogy a borok kiválasztásánál az ízlelőbimbók, az emberek többségénél egyértelműen kevésnek bizonyultak.
Ha figyelembe vesszük, hogy az anyagi krízis időszakában élünk, a kísérlet eredménye a legjobbkor jött, jegyezte meg a szervezők egyike Richard Vayizman professzor – az olcsó borok ízre nem rosszabbak a drágáknál, tehát ezen, nagyon jót lehet spórolni.