Lestyános hal távol-keleti ízekkel
2013. június 28. írta: meiszner.kati

Lestyános hal távol-keleti ízekkel

lestyánoshalkis02.jpg

Hátha a hétvégén fogunk halat, és sok lestyán nő a kertben, nos így született ez az étel. Amikor falura költöztünk, és eleinte a régi nádfedeles vályogházban laktunk, az egyik szomszédunk nagyon sok halat fogott, a másiktól meg kaptam egy óriási csokor lestyánt. A ház előtt volt az udvaron a tűzhely, és volt egy lábasom meg a wok. Ez utóbbiban forraltam vizet, beletettem a megtisztított haldarabokat, amikor megint felforrt leszedtem a habját, beborítottam alul-felül a lestyánnal, és még 15-20 percig főztem. Sót és borsot tettem bele a végén. Most ennek a maga egyszerűségében nagyon finom ételnek a keleties változatát készítettem el.

A lestyán ideális fűszernövény  a halas ételekhez, mivel nyálkaoldó hatású, ezért fogyasztó teakeverékekhez is adhatjuk. A gyökerét, levelét szoktam salátákba levesekhez, rizshez  adni, a magját pedig sós süteményekbe.

A lestyán igen aromás jellemző és közismert ízvilággal rendelkező növény. A gyökere adja a Vegeta a Maggi és ki tudja még hány ártalmas a kereskedelemben árusított fűszer jellegzetes ízét - amely nélkül sokan el sem tudják képzelni a levest.  Inkább készítsünk otthon az ártalmas adalékanyagok nélküli fűszerkeverékeket. De még jobb ha sok-sok friss zöldfűszert használunk a konyhában.

A lestyán terhesség idején nem ajánlott, intenzív íze miatt ezt kiterjeszteném a szoptatás időszakára is.

A növény minden része méregtelenítő és vízhajtó hatású. 

2 adaghoz

200-220g édesvízi friss hal 

2-3 evőkanál olíva olaj, vagy mogyoró olaj

1 hagyma hosszában csíkokra vágva

2cm-es friss gyömbér csíkokra vágva

3-4 gerezd fokhagyma csíkokra vágva

1 evőkanál natúr földimogyoró

1 nagy csokor lestyán

lestyánoshalkis04.jpg

1 teáskanál szójaszósz

1 teáskanál osztrigaszósz

1/2 teáskanál  pirított szezámolaj

lestyánoshalkis03.jpg

A forró olajban átsütjük a haldarabokat, hozzáadjuk a gyömbért, fokhagymát, hagymát, földimogyorót, és állandóan kevergetve tovább sütjük 3-4 percig. Hozzáadjuk a durván összevágott lestyánt és ráöntjük a fél pohár vízzel elkevert szójaszószt,és osztrigaszószt , ekkor már óvatosan keverjük - mert nekem is sikerült eléggé összetörni a haldarabokat - amitől nem túl szép lett a tálaláskor. Amikor levettük a tűzről megöntözzük a szezámolajjal, és frissen tálaljuk.

lestyánoshalkis01.jpg

Mint a fotón látszik főtt jázmin rizst, paradicsomsalátát, porcsinsalátát, pácolt gyömbért, és sárgarépa kimcsit adtam melléje.

A bejegyzés trackback címe:

https://valodisafrany.blog.hu/api/trackback/id/tr265381421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása