A zöldleveles zöldségekkel töltődjünk fel egészséggel
2012. január 16. írta: meiszner.kati

A zöldleveles zöldségekkel töltődjünk fel egészséggel


A zöldleveles zöldségek méltó helyet foglalnak el kertünkben, és a terített asztalunkon.


Hogy miért?


Sok-sok tudományos kutatás eredménye szerint a nagy mennyiségű zöldleveles zöldségfogyasztás jelentős hatással van életminőségünk alakulására.


Mielőtt fenntartással lennénk eme tény kapcsán, érdemes elgondolkozni és elfogadni, milyen mágikus erő rejlik a zöld levelekben ha olyan hatalmas és erős állatok, mint a zsiráf ,elefánt, tehén, ló, és más növényevők alapvető tápláléka. Honnét nyerik az izomzatukhoz a proteint? A válasz egyszerű — az általuk elfogyasztott levelekből!  Mint a biokémiából ismeretes a táplálkozási lánc a fotoszintézissel kezdődik, a fényenergia kémiai energiává alakul, és ebben a formában használják fel a növényevő szervezete.


Vannak olyan tudományos vélemények is, hogy gyűjtögető őseink naponta 3 kg körüli levelet fogyasztottak el. Ami a mai világot illeti, a fotoszintézis  különleges tulajdonságainak elmélyült tanulmányozása által, lehetővé válik a tudomány és a technika legkülönbözőbb területein való alkalmazása, mint a kukoricából készülő, lemezek, vagy az algák és spenót felhasználása a notebookok és mobiltelefonok energiaellátására (spenóthajtású számítógép).

Ez a fajta hozzáállás az energia kérdés megoldásához, eléggé nyomós okot adhat a ma emberének, hogy észrevegye, és úgy tekintsen a zöld levelekre, mint a «feltöltődés eszközére» a táplálkozásában.


Akkor nézzük meg őket figyelmesen közelebbről


A táplálkozásunkban felhasznált élelmiszerek közül a hasznos tápanyagok legkoncentráltabb forrásai.

Olyan fontos ásványi anyagok, mint vas, kalcium, kálium, magnézium, ezen kívül vitaminok, mint K, C, E, A,  és több B vitamin. Pozitív hatással bírnak még a lutein, béta karotin, melyek képesek megelőzni a szervezet öregedését a sejtek szintjén, és a szemben végbemenő regeneratív folyamatoktól véd, azaz csökkenti az időskori látásromlás esélyeit. A zöldleveles zöldségek, igaz kis mennyiségben, de még  omega3 zsírsavakat is tartalmaznak.


A felsoroltak közül talán legértékesebb a K vitamin tartalma ezen zöldségeknek. Egy tál sötétzöld levélféle tartalmazza a számunkra szükségesnek tartott napi mennyiséget. A K vitamin a legfrissebb kutatási eredmények szerint sokkal fontosabb szerepet játszik szervezetünk működésében, mint eddig az ismeretes volt. Feltételezhető, hogy sokan nem kapják meg az elfogyasztott táplálékkal a számukra szükséges mennyiséget.


A K vitamin hasznos tulajdonságai
Szabályozza a véralvadást
Részt vesz a csontritkulás megelőzésében
Megelőző hatása van az érelmeszesedésre, a kalcium erekből való kijuttatásával
kulcsszerepe van a gyulladásos folyamatok elleni védelemben, olyan folyamatokat is beleértve mint az artritis.
A cukorbetegség megelőzésében is részt vesz


A zöldleveles zöldségek gazdag tárháza a fentiekben felsorolt szükséges és hasznos tápanyagoknak. Rendszeres, és megfelelő mennyiségű fogyasztásuk, stimulálja az emésztést, tisztítja a májat, és a vérereket, szabályozza a belső elválasztású mirigyek működését. Mivel sok rostot, és kevés szénhidrátot tartalmaznak, emésztésük hosszadalmas folyamatot vesz igénybe, ezalatt a vér glükóz szintje nem szenved olyan mértékben, mint az egyszerű szénhidrátok fogyasztása kapcsán.


Különleges helyet foglalnak el a zöldleveles zöldségek között a káposztafélék. A szokványos fejes káposzta, vörös káposzta, kelkáposzta, brokkoli, kelbimbó, és különösen télen a leveles kel. Ezen zöldségek rendszeres fogyasztásával csökkenthető több félelmetes betegség megelőzése., mint a mellrák, prosztatarák, vastagbélrák. A káposztafélék, elismerten hasznosak a szív és érrendszeri betegségek megelőzésében, koleszterinszabályzó tulajdonságuknak köszönhetően.

Az első tavaszi zöldek, üvegházban, fóliában, vagy köszönhetően az enyhe télnek most is rendelkezésünkre állnak, a madársalátát, már szedhetjük a kertben.  Csak élni kell velük!

A salátaönteteket pedig mártogatni is lehet, ha egy nagy tál friss egészséges zöldség mellé tálaljuk.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://valodisafrany.blog.hu/api/trackback/id/tr753550759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása